مدت زیادی بود که حضور برند فرانسوی رنو در ایران کمرنگ شده بود و سبد محصولات این کمپانی در ایران، به یکی دو مدل مونتاژ وطنی محدود می‌شد. مدتی است اکثر محصولات جدید رنو، از شاسی‌بلند و سدان گرفته تا کوپه، توسط شرکت وارد کننده به ایران وارد.

مجله تخت گاز:

رنو فلوئنس

مدت زیادی بود که حضور برند فرانسوی رنو در ایران کمرنگ شده بود و سبد محصولات این کمپانی در ایران، به یکی دو مدل مونتاژ وطنی محدود می‌شد. مدتی است اکثر محصولات جدید رنو، از شاسی‌بلند و سدان گرفته تا کوپه، توسط شرکت وارد کننده به ایران وارد. فلونس یکی از همین محصولات جدید رنو است. این خودرو در کلاس سدان خانوادگی متوسط جای می‌گیرد و بسیاری عقیده دارند که رنو، فلونس را به عنوان جایگزین مگان صندوقدار معرفی کرده است.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 1

طراحی فلونس ساده و به دور از زرق و برق رقبای آسیایی است، ولی وقار و پرستیژ یک خودرو فرانسوی در ظاهر آن موج می‌زند. طراحی چراغ‌های کشیده جلو و عقب، زیبا و هماهنگ است و گلگیرهای برجسته به همراه سپرهای نسبتا زیبا، طراحی ظاهری را تکمیل می‌کنند. ولی در کل، فلونس نمای یک سدان با قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومانی را به نمایش نمی‌گذارد. البته به تازگی مدل ۲۰۱۳ این خودرو با طراحی جدید و جذاب‌تر نیز معرفی شده است که فعلا خبری از حضور آن در ایران نیست.طراحی کابین هم به پیروی از بدنه، نسبتا ساده و بدون هیجان است. کار کردن با دکمه‌ها راحت است و سعی شده از شلوغی کابین جلوگیری شود. کیفیت قطعات با قیمت ۲۰ هزار دلاری این خودرو در خارج از کشور مناسب هماهنگی دارد. صندلی‌ها به صورت دستی تنظیم می‌شوند که برای خودرویی در این قیمت عجیب به نظر می‌رسد. از سا��ر امکانات کابین می‌توان به گرمکن صندلی‌های جلو، شیشه‌ها و سانروف برقی اشاره کرد.

فضای کابین فلونس نسبت به ابعاد بدنه مناسب است و سرنشینان در آن احساس راحتی می‌کنند و از این نظر کاملا در حد و‌اندازه مگان است. همچنین وجود مواردی همچون سیستم تهویه با تنظیمات مجزا برای ردیف عقب، مانیتور روی کنسول جلو و صفحه کیلومترشمار دیجیتالی، فضای کابین را از یکنواختی خارج کرده است.فلونس از موتور ۴سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که ۱۴۳ اسب بخار و ۱۹۵نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. مشخصات موتوری فلونس راضی کننده است و شتاب ۱۰ ثانیه‌ای آن به همراه جعبه دنده CVT، به خوبی پاسخگوی نیازهای راننده خواهند بود. اما راندگی با فلونس آنچنان هیجان انگیز نیست و در حد معمولی قرار دارد.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 2

سواری فلونس مانند سایر اعضای خانواده رنو نرم و بی سر و صداست و ارتفاع مناسب از سطح زمین باعث شده تا تکان‌های مسیر کمتر به داخل کابین منتقل شوند. از سر و صدای موتور داخل کابین هم خبری نیست و از عایق کاری مناسبی بهره می‌برد.

رقبای داخلی  و خارجی

  Mazda 3

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 3

  Hyundai Elantra

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 4

  Kia Cerato


راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 5

 پیشنهاد نهایی

فلوئنس بیشتر انتخاب افراد میانسالی خواهد بود که تعصب خاصی نسبت به برندهای فرانسوی دارند،در غیر این صورت انتخاب های بهتری در این رنج قیمت وجود دارد.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 6

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 7

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 8


کيا سـراتو 2014  (Forte)

کیا سراتو، سدان متوسط کیا که چند سالیست در ایران حضور دارد و مدتی هم بحث مونتاژ آن توسط سایپا مطرح شد که به سرانجام نرسید. نسل قبلی سراتو جدی ترین رقیب مزدا۳، مگان و ام جی به شمار می‌آمد، که حالا جای خود را به مدل کاملا دگرگون شده اش داده است که در بازارهای خارجی با نام کیا FORTE شناخته می‌شود.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 9

ظاهر سراتو جدید جذاب‌تر و شلوغ‌تر از نسل قبلی بوده و در قسمت عقب به برادر بزرگترش اپتیما نزدیک شده است. چراغ‌های LED عقب تاثیر بسزایی روی ظاهر این قسمت گذاشته‌اند.  طراحی فضای کابین هم دستخوش تغییراتی شده. کنسول جلو از کنسول میانی جدا شده و طراحی زیباتر و برجسته تری نسبت به قبل دارد. با قرار گرفتن در پشت فرمان، تعداد دکمه‌ها و صفحه کیلومتر شمار شما را به هیجان خواهد آورد. کیفیت مواد به کار رفته در کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و نسبت به قبل بهبود یافته است. فضای کابین راحت و جادار است، ولی ردیف عقب عملا برای ۲نفر کاربرد دارد و نفر سوم از نظر فضا و راحتی دچار مشکل می‌شود.

 سطح تجهیزات و آپشن‌ها نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده است. از آپشن‌های جدید این مدل می‌توان به سیستم صوتی جدید به همراه صفحه نمایش لمسی در جلو اشاره کرد. همچنین تنظیمات صندلی‌ها در این مدل به صورت برقی انجام می‌شود و دو صندلی جلو به گرمکن و سردکن مجهز شده‌اند.

 سراتو جدید از نظر فنی هم پیشرفت کرده. موتور ۴سیلندر ۲لیتری کیا، قادر است ۱۴۸ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که برای یک سدان متوسط شهری کاملا مناسب است. گیرباکس ۶سرعته اتوماتیک نسبت به قبل از دقت بالاتری برخوردار است و به همراه دسته دنده کوتاه با طراحی هیجان انگیز، به خوبی لذت رانندگی را منتقل می‌کند.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 10

 سواری سراتو جدید، به خاطر دمیده شدن روح اسپرت در آن، کمی‌خشک و پرتکان بوده، اما آزار دهنده نیست. همچنین مصرف  ۷ لیتری این خودرو، همان چیزی است که به درد رفت و آمدهای زیاد و مسیرهای شلوغ شهری می‌خورد.

رقبای داخلی  و خارجی

  Mazda 3

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 11

  Hyundai Elantra

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 12

  MG6


راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 13

 پیشنهاد نهایی

سراتو جدید مناسب افرادی است که حاضرند قیمت بالا را به جان بخرند، ولی خودروشان در کلاس خودش جذاب و خاص باشد و در خیابان‌ها کمتر دیده شود. همچنین سراتو جدید با ظاهر مدرن ، بیشتر مناسب افراد مد گراست تا کسانی که در ظاهر خودرو به دنبال اصالت و جذبه می‌گردند.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 14

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 15

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 16


هيونداي النـترا    2014

هم‌زمان با ورود نسل جدید کیا سراتو که در راهنمای خرید شماره پیشین به آن پرداختیم، پنجمین نسل هیوندای النترا هم پا به ایران گذاشت، تا در بازار پر تنوع خودروهای وارداتی به رقابتی تنگاتنگ با سراتو بپردازد.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 17

النترا عنوان کوچک‌ترین سدان هیوندای را یدک می‌کشد. سبک جدید طراحی هیوندای که در اکثر محصولات جدید این شرکت دیده می‌شود، با غلظتی کمتر در بدنه النترا هم موج می‌زند. همان خطوط نرم و حجم‌های اغراق‌آمیز به همراه چراغ‌های خوش خط و خال جلو عقب. استفاده کمتر از قطعات براق کرومی‌ در بدنه النترا، نسبت به محصولات دیگر هیوندای، باعث شده تا ظاهر آن ساده به نظر به رسد. اما گرافیک زیبای چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از لامپ‌های LED، کمک شایانی به زیبایی النترا کرده‌اند.

با ورود به کابین، اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، شباهت بسیار زیاد طراحی کنسول با محصولات دیگر هیوندای نظیر سوناتا و گرنجور است. همان طراحی سیالی بدنه به داخل اتاق هم راه پیدا کرده و اکثر خطوط به‌کاررفته داخل کابین، خطوط نرم و خمیده هستند. کیفیت قطعات نسبتا مطلوب است و در سطح تویوتا کرولا و مزدا۳ و سراتو قرار می‌گیرد. قطعات پلاستیکی طرح چوب به کاررفته روی کنسول جلو، جلوه‌ای لوکس به کابین بخشیده‌اند، اما کیفیت آن‌ها چندان مطلوب نیست و در مونتاژ آن‌ها دقت زیادی به خرج نداده‌اند. کابین النترا، به عنوان یکی سدان کوچک شهری از فضای مناسبی برخوردار است. اما فضای صندلی‌های ردیف عقب کابین، نسبت به صندلی‌های جلو کمتر و محدودتر است. صندوق بار بزرگ هیوندای النترا یکی از ویژگی‌های مثبت آن است.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 18

النترا از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی، نسبت به قبل پیشرفت داشته است. اما هنوز هم فهرست امکانات رفاهی آن از رقیب اصلی‌اش سراتو، محدودتر به نظر می‌رسد. به طور مثال تنظیم صندلی‌ها در نمونه پایه به صورت دستی بوده، که برای خودرویی در رنج قیمتی ۱۱۰ میلیون تومان قابل قبول نیست.

پیشرانه کم مصرف 8/1 لیتری النترا، ۱۴۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای رفت و آمدهای شهری مناسب است. فرمان النترا دقیق و تیز عمل می‌کند و در سرعت‌های بالاتر به منظور افزایش ایمنی و کنترل خودرو سفت‌تر می‌شود همچنین جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک چندان با موتور هماهنگ نیست. سواری النترا نه آنچنان خشک مثل مزدا۳ است، نه به نرمی‌ سدان‌های لوکس‌تر هیوندای،در سطح متوسطی قرار می‌گیرد. اما از نظر ایمنی، النترا جدید نسبت به قبل پیشرفت‌های چشمگیری داشته و موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از EURONCAP شده است.

رقبای داخلی  و خارجی

  Mazda 3

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 19

  Kia Cerato 2014

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 20

  Honda Civic


راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 21

 پیشنهاد نهایی

در ظاهر النترا کمي بيش از حد اغراق شده و استفاده از خطوط منحني آ�� هم به مقدار زياد چهره اش را زود خسته کننده ميکند. ضمن اين که شباهت زيادي با سوناتا YF دارد. هم زمان با عرضه النترا، سراتو جديد که رقيب جدي آن به حساب مي آيد وارد بازار کشور شده است.

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 22

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 23

راهنمای خرید خودروی سدان متوسط - تصویر 24
کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه